måndag 16 maj 2011

Busmusen

Jag tycker inte att Oscar och Agnes är speciellt lika till utseendet men jag har hört vissa andra som tycker att de är lite lika. Sedan Agnes föddes har man ju även försökt "jämföra" för att se om de är lika/olika på olika områden och sätt att vara. Agnes upplevde jag var mycket lättare som bebis än Oscar men det kan ju faktiskt ha att göra med att hon är tvåan och således hade vi lite erfarenhet inför den här gången. Hon har nästan alltid haft lätt för att sova och somna själv då hon bör vara trött. Oscar var det först amning till sömns och sedan babybjörn som gällde. Än idag vill han gärna ha nappflaskan då han ska sova, spelar ingen roll om det bara är vatten i flaskan utan det är flaskan i sig som är viktig. Men han har ju aldrig haft napp vilket Agnes har, så skillnaderna kan mycket väl bero på det. Oscar sov däremot mycket bättre på nätterna. Han slutade äta på natten då han slutade amma. Agnes sover inte lika bra och har åter börjat äta på natten från att ha sovit hela nätter utan välling. Konstigt...Och framförallt jobbigt att behöva gå upp och ge välling. Pratade dock med grannen och hennes flicka som är 3 veckor äldre än Agnes vaknar tydligen och vill snutta/äta (hon ammas fortfarande) en gång i timmen på natten. När jag hörde det så fick jag lite perspektiv på våra "problem" och insåg att de trots allt inte är så jobbiga i jämförelse.
Nu när Agnes rör sig mer eller mindre överallt så tycker jag att likheterna mellan henne och Oscar har ökat. Han var precis på samma sätt. Ålade och hade sig, kravlade över och under saker för att ta sig fram. Inget hinder verkar vara för stort. Hon håller sig dock till att åla och kravla. Och även om det går snabbt så är det inte på långa vägar i närheten av det smattrande ljudet som kom när Oscar tog sig fram krypandes i racerfart.


Agnes i sin provisoriska klädlåda...På onsdag monteras byrån ihop och det blir äntligen lite ordning och reda bland hennes kläder.

Lite svårt att hålla ordning när storebror gärna hjälper till att röja fram...Agnes älskar att vara vid Oscar och det är ingen som kan få henne att skratta så som han. Och jag tror att han njuter av den bekräftelsen.


Badrummet är en favoritplats. Oscar har lärt sig att hålla koll på Agnes när hon närmar sig toaborsten och flyttar då upp den på toaletten. Det gäller även att stänga locket för annars är det nog bara en tidsfråga innan hon plumsar i.


Papper är roligt! Oscar sov när hon gjorde det här buset ikväll men hade han varit vaken hade han med största sannolikhet ropat "Bus-Agnes" med förställd röst.


Vår egna lilla Busmus! Tror minsann att det är Oscars busgen som går igen!









2 kommentarer:

  1. Jag kan också se likheter med Oscars ålande, men på dessa bilder är det likheten med dig som är slående. Jag tror att det beror på hårfästet.

    SvaraRadera
  2. Likheter... Speciellt den i lådan eller? ;-)

    SvaraRadera