måndag 29 november 2010

Udda blir jämnt

Jag har tänkt på det här med vilka datum barnen är födda på och vilka tal som är "bra" tal. Mina favorittal har alltid varit jämna; 2, 6, 10 och 18. Mitt egna personnummer 801018 har alltså varit det ultimata om man ska se det utifrån vilka tal som är inblandade. Oscars 070529 är så udda det bara kan bli men tydligen riktigt "snyggt" om man ska se det utifrån ett matematiskt sammanhang. Eller hur var det, Anna-Vera?
Agnes har 100815 och det är väl lite mer uppstyrt , men att det slutar på 15 gör ju att det inte klingar lika bra. Hade varit snitsigt om det hade blivit 100806, 100808, 100810 eller till och med 100818 för att föra familjetraditionen vidare.
Men eftersom den 29 maj 2007 och den 15 augusti 2010 är de två överlägset bästa dagarna i mitt liv så får jag nog uppdatera listan över favorittal. Så nästa år är det dessa tal jag satsar på då jag ska vinna godis på Grönan!

3 kommentarer:

  1. Ja, jag ska väl förklara varför Oscars födelsedatum är matematiskt "snyggt" (om det nu är några mattenördar, förutom jag, som läser bloggen).

    Jo, Oscars tal 7, 5 och 29 är alla primtal (och för er som inte vet/kommer ihåg vad ett primtal är, så är det ett tal som endast går att dividera med sig själv eller 1). I år hade varit omöjligt att få ett sådant födelsedatum eftersom talet 10 finns med, men nästa år finns det möjlighet att få ett födelsedatum med bara primtal igen. Kanske något som jag ska satsa på om jag ändå måste gå över tiden...

    SvaraRadera
  2. Hahahaha...herregud! Tur att jag jobbar heltid så att jag slipper fundera på sådana där saker!

    SvaraRadera
  3. Hahaha...tur att jag bara konterar fakturor...
    :-)Det är tillräckligt med siffror för mig!

    SvaraRadera