måndag 20 december 2010

Porslinsdockor och Jesusljus

Idag köpte jag present till personalen på Oscars dagis. De fick en liten skål fylld med godis. Inget märkvärdigt men ändå något litet för att visa uppskattning och tacka för den här "terminen". Förhoppningsvis är just godis något som faller de flesta i smaken, annars kan de ju i sin tur bjuda på det eller något.
Själv har jag inte jobbat så länge som lärare, har bara hunnit med två julavslutningar och två sommaravslutningar. Men jag måste säga att en present, ett kort eller en blomma, spelar ingen roll vad det är, uppskattas mycket. Ibland kan det dock vara svårt att förstå hur tankarna har gått inför valet av gåva. På min första skola fick jag två porslinsdockor av en elev. Så om Oscar eller Agnes vill börja samla så har jag grundplåten, en i modell stor och en i modell liten. Faktum är att jag, som i vanliga fall älskar att rensa och slänga, har dessa kvar i källaren. De var helt enkelt för rara för att slänga och det var ju trots allt min första avslutning som klasslärare. Förra julen fick jag ett ljus. Ljus är ju en användbar present iallafall. Det var bara det att ljuset var en ca 2 dm hög Jesus-figur och på baksidan stod det "Ave Maria".

Även om inte alla älskar godis så borde det iallafall ha en bredare målgrupp än porslinsdockor och Jesusljus.

1 kommentar:

  1. Bra att Jesus får vara med lite till jul också. Det är ju trots allt honom vi firar. ;-)

    SvaraRadera